Thursday, December 22, 2011

:: laksa penang ::

Pagi khamis yg indah ini...tetba aku mengidam nk mkn laksa....ni smua tgk pic kat fb kwn upload td...emm sdpnye lakse....tambah2 klu my mum yg msak...nyum2....;) pg2 da call mak...mak tlg masak laksa sabtu ni ea...akak teringin sgt nk mkn...hee...nmpk sgt anak manje kan...nk pape...mntk je...hee...
ni resipi laksa yg sdp....ahaks...x sush pun nk wat...tp sy agak malas....hee :p
(resipi laksa penang )
  • Ikan selayang 1/2 kilo
  • Bwg Merah (5 ulas)
  • Belacan (sebesar ibu jari)
  • Cili kering (segenggam) 
  • Bwg Besar (dimayang halus)
  • Timun
  • Cili masak atau cili padi
  • Daun Salad
  • Telur Rebus
  • Laksa Kering (sebungkus)
  • Daun Kesum dan Bunga Kantan
  • Limau Nipis 
cara memasak :
  1. Rebus ikan selayang mentah dan asingkan isi nya dr tulang (air rebusan jgn dibuang)
  2. Blender bwg merah, belacan,cili kering
  3. Masukkan bahan blender ke dlm periuk bersama air rebusan ikan serta asam keping, daun kesum dan bunga kantan
  4. Blender tulang ikan utk menambah rase manis kuah tapiskan airnya ke dlm periuk td
  5. Kemudian masak kuah hingga menggelegak dan masukkan garam secukup rasa
  6. Boleh la dihidangkan dan ditabur bwg besar,timun,cili, limau nipis, daun salad dan telur rebus....dan leh tambahkan kicap manis kepada yg sk mkn mcm sy...hee
yeay...slmt mencube ;)

No comments:

Post a Comment

Amazon Deals

Pages